Steering System with Active Safety in Heavy Vehicles

Research leader:

Ass. Prof. Lars Drugge (KTH)
Jolle IJkema (Scania)

Researcher:

Dipl. Ing. Malte Rothhämel

Funding:

IVSS
Scania

Contact:

Malte Rothhämel

Project:

Personbilar använder idag elektriska styrservo som öppnar möjligheter för reglering av servoverkan och generering av motriktat rattmoment. Enstaka tillverkare använder även variabel styrutväxling som möjliggör samtidig förbättring av stabilitet och manövrerbarhet samt viss AFS. Trots tunga fordons beroende av viss hydraulik till följd av högre styrkrafter finns samma tekniska möjligheter som för personbilar när det gäller att aktivt reglera rattmoment och styrutväxling.

Sammankoppling av den nya funktionaliteten i styrsystemet med befintliga funktioner i fordonet som ESP och ABS samt andra DAS-funktioner som LDW och nödbroms möjliggör både en högre säkerhet och bättre fordonsdynamik. Vidare finns även möjligheten att erhålla och förmedla information till föraren om närhet till t ex vältgräns. Projektet avser att fokusera på den senare möjligheten genom att utforma och prova aktiv säkerhet i styrsystemet hos tunga fordon.

Publications:

Rothhämel, M., IJkema, J. & Drugge, L.: On correlation between steering feel and handling in heavy trucks, F2008-02-047, FISITA World Automotive Congress, Munich, 2008.

Rothhämel, M., IJkema, J. & Drugge, L.: On a method to generate a word pool for
the description of steering feel, Proceedings of the 10th International Symposium on Advanced Vehicle Control (AVEC 10), Loughborough, UK, 2010.

Rothhämel, M., IJkema, J. & Drugge, L.: A method to find correlations between steering feel and vehicle handling data using a moving base driving simulator, submitted for publication.

Rothhämel, M.: Capturing steering feel - A step towards implementation of active steering in heavy vehicles TRITA-AVE 2010:57, Licentiate thesis, KTH, Stockholm, 2010.

Poster presented at the 2007 International Symposium for Vehicles on Roads and Tracks (IAVSD). (pdf 267 kB)
Innehållsansvarig:Mikael Nybacka
Tillhör: Fordonsdynamik
Senast ändrad: 2010-11-19